10 beneficii ale ceaiului verde pentru sănătate susținute de știință

ceai verde

De la pierderea în greutate până la îmbunătățirea digestiei, acestea sunt doar câteva dintre posibilele beneficii ale ceaiului verde pe care le sugerează cercetările.

Ceaiul verde este, fără îndoială, unul dintre cele mai faimoase superalimente, dar cât de multe știi despre ce este în ceașca ta?

Ceaiul verde este făcut din frunzele plantei Camellia Sinensis, la fel ca toate celelalte ceaiuri fără plante. Spre deosebire de ceaiurile negre și oolong, ceaiul verde este mai puțin procesat, deoarece este preparat folosind metode cu abur. Tehnicile delicate de procesare sunt considerate a fi printre motivele pentru care ceaiul verde este atât de bogat în nutrienți și antioxidanți – toate acestea pot duce la o serie de beneficii pentru sănătate. Încă din antichitate ceaiul verde a fost folosit în practicile de medicină chineză și japoneză.

Potențialele beneficii pentru sănătate ale ceaiului verde pot varia în funcție de marca pe care o alegi, precum și de modul în care îl faci. Ceaiul fierbinte poate avea mai mulți antioxidanți, deoarece pentru ceaiul cu gheață se folosesc mai puține pliculețe, este diluat. Ceaiul care este preparat la rece în decurs de câteva ore are cantități similare de antioxidanți precum ceaiul fierbinte. De asemenea, mărcile de ceai verde decofeinizate pot să nu ofere atât de multe beneficii, deoarece procesarea poate elimina antioxidanții.

Ceaiul verde matcha este mai nou pe scena și este apreciat pentru potențialele sale beneficii. Matcha este făcut din frunze întregi de ceai verde măcinate amestecate cu apă fiartă. Acest preparat crește conținutul de antioxidanți al ceaiului verde, precum și conținutul său de cofeină.

Află mai multe despre posibilele beneficii pentru sănătate ale ceaiului verde și despre modul în care această băutură populară poate ajuta la completarea unei diete și a unui stil de viață sănătos.

  1. Ceaiul verde are mulți nutrienți

Cofeina, un tip de alkaloid, poate avea efecte stimulatoare asupra sistemului nervos. Aminoacizii, cum ar fi L-teanina, pot ajuta la creșterea concentrării mentale. Fluorul, un mineral care ajută la întărirea smalțului dentar. Spre deosebire de alte tipuri de ceai, ceaiul verde conține niveluri ridicate de compuși numiți catechine. Cea mai notabilă catechină este epigallocatechin-3-gallate (EGCG).

În ceea ce privește alegerea unui ceai verde sănătos, asigură-te că pe ambalaj scrie ceai verde 100% sau optează pentru frunze de ceai verde pur.

  1. Ceaiul verde poate face parte dintr-o dietă sănătoasă de slăbit

Nu există dovezi suficiente pentru a demonstra că consumul de ceai verde va duce la pierderea în greutate la persoanele supraponderale sau obeze. Dar cercetările despre extractul de ceai verde arată că poate ajuta.

Și anume, cofeina din ceaiul verde poate ajuta la suprimarea poftei de mâncare și la accelerarea arderii caloriilor printr-un proces numit termogeneză. Doar să știi că cea mai mare parte a cercetărilor existente indică că ceaiul verde mai concentrat ajută la slăbit.

Dacă te gândești să adaugi ceai verde în dieta ta pentru a ajuta la pierderea în greutate, nu te aștepta să funcționeze dacă urmezi o dietă bogată în calorii. Deși are calități de ardere a grăsimilor, ceaiul verde nu va arde suficiente grăsimi pentru a compensa o dietă proastă. În plus, eforturile de scădere în greutate prin intermediul ceaiului verde pot fi inhibate dacă bei ceai prefabricat cu îndulcitori adăugați.

Fă ceea ce s-a dovedit că funcționează – urmează o dietă sănătoasă și echilibrată și fă exerciții regulate pentru a pierde în greutate. Adăugarea de ceai verde în dieta ta poate ajuta, dar nu te aștepta să fie un glonț de argint.

  1. Ceaiul verde te echilibrează

Dacă bei prea multă cofeină îți poate genera nervozitate și-ți poate afecta somnul. Dacă ești sensibil la cantitatea de cofeină din cafea, încearcă în schimb ceaiul verde. Are și cofeină, dar mai puțină decât cafeaua. O ceașcă de cafea preparată cu cofeină conține între 95 și 165 mg de cofeină, în timp o ceașcă de ceai verde preparat conține între 25 și 29 mg de cofeină.

  1. Ceaiul verde poate ajuta la reducerea simptomelor artritei reumatoide

Într-un studiu publicat în The Journal of Nutrition din SUA (sursă: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2693422/), șobolanii cărora li s-a administrat extract de ceai verde în apă de băut, cărora li s-a indus ulterior boala autoimună artrita reumatoidă (AR), au dezvoltat simptome mai puțin severe ca șobolanii cu artrită care au băut doar apă plată. Sunt necesare mai multe studii la oameni, dar cercetătorii observă că extractul de ceai verde poate fi util atunci când este utilizat împreună cu tratamentul convențional pentru artrită reumatoidă. Ceaiul verde are beneficii antiinflamatoare.

  1. Ceaiul verde poate ajuta la repararea pielii deteriorate și la protejarea împotriva cancerului de piele

Într-un studiu preliminar publicat în Februarie 2010 în Cancer Prevention Research (sursă: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20103727/), șoarecii expuși la polifenolii din ceaiul verde din apa de băut au arătat o mai bună reparare a celulelor pielii după deteriorarea acestora în urma razelor UV, deși nu este încă clar dacă același efect ar fi observat la oameni.

Ceaiul verde poate ajuta și la tratarea afecțiunilor pielii, cum ar fi eczemele și verucile genitale, conform unui articol publicat în august 2015 în Jurnalul Societății Germane de Dermatologie (sursă: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26177066/).

  1. Ceaiul verde ar putea ajuta la scăderea nivelului de zahăr din sânge la persoanele cu diabet zaharat de tip 2

Persoanele cu diabet zaharat de tip 2 au glicemia crescută (hiperglicemie) din cauza unei afecțiuni numită rezistență la insulină, în care celulele, mușchii și ficatul nu pot absorbi eficient glucoza pentru a energiza organismul. Diabetul prost gestionat poate crește riscul de complicații precum boli de inimă, neuropatie (leziuni ale nervilor), amputații și probleme oculare.

Dar atunci când face parte dintr-o dietă sănătoasă pentru diabet de tip 2, ceaiul verde poate ajuta la reducerea rezistenței la insulină.

  1. Vigilența și sănătatea creierului tău se pot îmbunătăți prin consumul de ceai verde

Una dintre cele mai populare efecte generate de ceaiul verde este vigilența mentală. Acest efect pe termen scurt este legat de conținutul de cofeină al ceaiului verde. Cofeina în sine este un stimulent al sistemului nervos central, care poate provoca probleme atunci când este consumată în cantități mari. Însă conținutul scăzut de cofeină din ceaiul verde este suficient pentru a te trezi fără a provoca anxietatea și nervozitatea asociate cu produsele cu conținut ridicat de cofeină, cum ar fi cafeaua.

  1. Ceaiul verde poate ajuta la protejarea împotriva anumitor tipuri de cancer

Cancerul apare atunci când radicalii liberi atacă celulele sănătoase din organism, dar alimentele și băuturile bogate în antioxidanți, cum ar fi ceaiul verde, se crede că ajută la prevenirea acestui proces.

Extractul de ceai verde poate ajuta la întârzierea debutului și la prevenirea reapariției anumitor tipuri de cancer. Cu toate acestea, o mare parte din cercetările privind legătura dintre prevenirea sau tratamentul cancerului și ceaiul verde implică șoareci sau culturi de celule, nu oameni, și extract de ceai verde, nu ceaiul verde în sine.

  1. Consumul de ceai verde (și negru) poate avea un efect protector asupra inimii

Alături de proprietățile de scădere a colesterolului ale ceaiului verde, acestal poate scădea și tensiunea arterială ridicată. La rândul său, acest lucru poate duce la o mai bună sănătate a inimii. Efecte similare pot fi observate și cu ceaiul negru.

Dacă iei în prezent medicamente pentru tensiunea arterială, cum ar fi beta-blocante, bea ceai verde cu moderație. Cantități mari de ceai verde, în special sub formă suplimentară, pot interacționa cu aceste tipuri de medicamente.

  1. Ceaiul verde poate ajuta la reducerea anxietății

O ceașcă de ceai verde poate ajuta la reducerea simptomelor tulburărilor legate de anxietate, cum ar fi anxietatea generalizată, tulburarea obsesiv-compulsivă și tulburarea de anxietate socială. Cofeina și aminoacidul L-teanina lucrează împreună pentru a reduce anxietatea și a influența alte funcții ale creierului, inclusiv memoria și atenția.

Tu ce părere ai despre ceaiul verde?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *